Omgaan met angst gedachten

Heb je ook wel eens dat de paniek totaal toeslaat en geen kant meer op kan in je gevoel? Dat bij het geringste, allerlei angstige gedachten als paddenstoelen omhoog schieten? Zou je graag weer angst vrij willen leven en krachtige tools en tips willen hebben om angst te overwinnen?

Welkom bij mijn artikel over hoe omgaan met angst gedachten. Na dit artikel heb je de juiste methodes om angst en paniek te overwinnen.

Waarom heb je eigenlijk angst gedachten?

Vaak eerder in je leven en met name de eerste 6 jaar, zijn er situaties die jou een angstig gevoel hebben gegeven. Het kan een heftig trauma zijn, maar ook iets heel kleins, waar jij je geen eens meer bewust van bent. Ik heb in het boek van Dokter Gabor Maté wel eens gelezen, dat hij iemand behandelde voor angstige gedachten, omdat zijn favoriete knuffel werd afgepakt toen hij nog maar twee jaar was.

Voor dat kind was die knuffel zijn alles en dan met name gaf de knuffel zijn gevoel van veiligheid weer. Op het moment dat die knuffel werd afgepakt, viel ook zijn veiligheid weg en dat gevoel is altijd bij hem gebleven.

Zo zie je. Het hoeft niet perse iets groots te zijn. Er zijn allerlei situaties die we meegemaakt hebben en die tot angst klachten kunnen leiden.

angst trigger

Wanneer krijg je angstige gedachten?

De grootste trigger die angst naar boven brengt is een gebrek aan veiligheid. Immers, waarom zou je bang zijn of paniek krijgen, als jij je veilig voelt? Het gaat dus vooral om; hoe gaan we veiligheid terug brengen in je leven, zodat angstige gedachten de deur uit kunnen gaan. Op deze manier leren we omgaan met angstige gedachten.

Hoe breng je veiligheid in je leven?

Eerst willen we weten op welke gebieden jij onveiligheid ervaart. Schrijf de verschillende gebieden op, waar jij onveiligheid ervaart. Het zou zo kunnen zijn, dat dit op social gebied is, of op bepaalde plekken, of misschien ben je bang voor een specifiek iets. Bijvoorbeeld angst voor spinnen of naalden. Er zijn veel gebieden waar jij je onveilig over kan voelen, maar schrijf ze allemaal op.

Oefening: Pak eens 1 gebied uit je lijstje en ga daar eens over voelen en nadenken. Wat voor emoties voel je en welke gedachten komen bij je op? Kan je meer emoties voelen en gedachten denken, die een andere lading hebben dan angst? Er kan bijvoorbeeld, boosheid en verdriet onder zitten. Schrijf ook die andere emoties op.

Als het goed is heb je nu van 1 gebied een aantal emoties en gedachten opgeschreven. Pak 1 gedachte of emotie eruit en ga daar op invoelen. Zie je een beeld uit het verleden, of misschien een beeld wat nog kan gebeuren? En wat zie je daar precies? Hoogstwaarschijnlijk krijg je de angstige gedachtens van een beeld in je fantasie of een beeld in je herinneringen.

omdenken van angst gedachten

Omdenken om beelden te veranderen

Nu je weet welk beeld je op je netvlies hebt staan, gaan we die nu veranderen. Het veranderen kost wel wat tijd. Je bent dus in training. Gemiddeld duurt het zo’n twee maanden om een beeld en jouw probleem te veranderen, maar de eerste positieve gevoelens kunnen al snel een kijkje komen nemen.

Als je dat beeld bekijkt? Wat is de meest dominante trigger die voor die onveilige of angstige emotie zorgt? Wat zorgt voor die blinde paniek? Is het een persoon, dier, voorwerp of iets anders? Hoe zou je dat plaatje kunnen veranderen, zodat het wel veilig en aangenaam voor je is. Als het een persoon is, verander dan die persoon dan in iemand waarvan je veel houd of hield. Gebeurt er wat in dat beeld wat je angstig maakt, verander het dan zodat het aangenaam wordt. Bijvoorbeeld een klap geven aan iemand, kan je veranderen in een hand geven aan iemand. Dus op deze manier ga je alle negatieve aspecten van dit beeld veranderen, totdat het precies is zoals jij dat wilt.

Op deze manier verander jij je onderbewuste die deze beelden en herinneringen daar huisvest. Hoe vaker je dit traint hoe meer jij je onderbewuste overtuigd dat dit het juiste plaatje is. Vooral de nieuwe emotie die op een gegeven moment verbonden is met het beeld is voor het onderbewuste een teken dat het anders is nu.

Je zal nu merken dat de angstige gedachten nu minder aanwezig zijn en er zelfs wat positieve gedachten voor terug komen.

actie nemen

Angst confronteren en actie nemen.

Nu als je dit een tijdje getraind hebt en je hebt het idee dat je al aardig wat veranderd hebt, gaan we deel 2 van de oefening uit de kast halen. Genaamd; Actie ondernemen! Maar niet actie ondernemen, zoals dat voor de oefening zou zijn. Waarschijnlijk zou je bibberend van angst de confrontatie aan gaan.

Omdat je zo vaak in je hoofd de beelden heb herhaalt en dit voor andere emoties en gedachten zorgt, heb jij je brein getraind om hier niet meer zo angstig voor te zijn. Je hersenen weten namelijk niet het verschil tussen fantasie (het beeld) en de werkelijkheid. Zo kan je dus de werkelijkheid beïnvloeden, door middel van je fantasie.

Dus nu jij jezelf hebt getraind, mag je de confrontatie aan gaan. Je zal zien dat het half zo eng niet was, nu je getraind bent en je hersenen gewend zijn aan de positieve beelden en emoties. Welke uitdaging je ook aan wilt gaan, hij zal makkelijker gaan verlopen.

Waarom actie ondernemen?

Actie ondernemen we, om ons brein de ultieme bevestiging te geven dat we nu positief tegen de situatie aankijken. Je draait als het ware een stevige dop op de pot, die niet meer open kan. Je zal ook merken dat als je dit gelukt is, jouw angsten op andere gebieden ook minder worden. Je gaat beetje bij beetje meer zelfverzekerd worden en je krijgt het gevoel de wereld aan te kunnen. Deze techniek omgaan met angst gedachten is erg krachtig. Gebruik hem dus ook in je voordeel.

Wat kunnen we nog meer doen om om te gaan met angstige gedachten?

  • Schrijven van bevestigende gedachten
  • Sporten
  • Wandelen in de natuur
  • Plekken en activiteiten opzoeken die rust en blijheid geven
  • Mediteren
  • Yoga

gedachten opschrijven

Schrijven van bevestigende gedachten

Vooral dit punt wil ik nog graag wat aandacht geven. Hoe vaker gedachten in je opkomen, hoe sneller het overtuigingen worden. Wat we inmiddels weten is dat overtuigingen je persoonlijke werkelijkheid creëren. Denk er maar eens over na. Je hebt net die mooie Ford station gekocht en wel gelijk het nieuwe model, want die zie je nog zo weinig. Op het moment dat jij je eerste rit gaat maken, zie je opeens jouw nieuwe Ford station overal rijden. Shit! Zijn er opeens meer nieuwe Ford station auto’s op de weg in de tijd dat ik die gekocht hebt? Nee, ze waren er al, maar je focus is verlegd nu. Eerst was je overtuiging: Er zijn weinig nieuwe station modellen en dan zie je ze ook niet. Op het moment dat je de auto koopt, wordt de overtuiging: Er zijn nieuwe Ford station modellen en warempel, dan zie je ze!

Op dezelfde manier creëren gedachten, jouw overtuigingen, jouw werkelijkheid. Is het dan niet handig, om zelf de gedachten te verzinnen, zodat we ook controle hebben, wat er in onze werkelijkheid verschijnt. Lijkt me wel toch!

Oefening:

Daarom is het goed om zelf gedachten te verzinnen die het tegenovergestelde zijn van jou angst gedachten. Inventariseer jouw angst gedachten en schrijf ze op in een schriftje. Als je deze gedachten hebt opgeschreven, mag je er 5 uitpakken waar je aan wilt werken. Schrijf voor iedere gedachte die je wilt veranderen 2 of meerdere nieuwe gedachten op.

Voorbeeld:

Angstige gedachte:

  1. Ik ben bang voor spinnen

Nieuwe positieve gedachten:

  1. Ik vind spinnen leuk
  2. Ik vind de haartjes van de poten van spinnen mooi
  3. Ik vind de verschillende oogjes van spinnen spectaculair
  4. Ik vind het schichtige lopen van spinnen bijzonder

verander je gedachten

Zie je dat ik de verschillende aspecten van wat de meeste mensen eng vinden aan spinnen eruit pak. Zou mag jij dit ook doen. Wat in een bepaalde situatie, object of persoon, maakt jou zo angstig? Schrijf die verschillende dingen op en plaats er nieuwe en beelden tegenover.

Bij de nieuwe zinnen en gedachten die je tegenover je oude gedachten hebt gezet, mag je nieuwe beelden gaan creëren. Ga zien wat die spinnen zo leuk maakt en waarom die pootje zo mooi zijn en wat maken die oogjes zo spectaculair? Dit is best lastig en waarschijnlijk zit je al beelden voor je en zit je al met kippenvel op je armen! Goed zo! Dat betekend dat het tijd wordt dat het gaat veranderen.

Onthoud dat dit tijd kost en dat je echt een intentie mag gaan zetten om dit echt aan te gaan met jezelf. Begin gewoon simpel met een overtuiging, waar niet al te veel emotionele lading aan zit. Ga eens uittesten hoe dit voor jou voelt. Merk je dat het werkt? Hoe voelt het? En hoe snel heb je deze oefening tot slagen gebracht?

Als je voelt dat het kan bij één gedachte, dan krijg je de overtuiging dat het kan bij meerdere gedachten en beelden. Als je dat weet, dan kan je ook een duidelijke intentie zetten naar de toekomst. Je intentie is je motivatie om door te zetten als het moeilijk wordt.

Blijf het herhalen en zie hoe je veranderd. Dit waren de tips omgaan met angst gedachten. Ik hoop je weer van dienst geweest te zijn en als je een vraag hebt kan dat onderaan bij de reacties.

Je mag het delen, als het van waarde voor je is!

Wees gezond,

Edwin