assertiviteits training

Ben je ook vaak boos na een discussie en dat je naderhand wel weet wat je wilt zeggen? Voel jij je vaak geintimideerd in gezelschap of op werk? Ben je verlegen en heb je weinig zelfvertrouwen in sociale situaties? Zijn er assertiviteit trainingen en oefeningen, die wel werken?En wat is de betekenis van assertiviteit eigenlijk?

Welkom bij de gratis cursus assertiviteit training: Hoe word ik assertief, zodat ik weer met zelfvertrouwen in het leven kan gaan staan.en waar ik in sociale situaties optimaal kan genieten.

Wat is de betekenis van assertiviteit? Of wat is assertiviteit?

De betekenis van assertiviteit is op een rustige, zelfverzekerde manier, opkomen voor jezelf of andermans rechten en je punten en/of grenzen over te brengen naar anderen op een manier, waarbij jezelf niet van slag raakt of andere van slag brengt. Dat is de betekenis van assertiviteit.

Hoe ontwikkel je assertiviteit?

  • Zelfvertrouwen creeren
  • Houding om onze emoties te veranderen
  • Ga meer met assertieve mensen om
  • Leren in balans te raken
  • Accepteren dat je geen controlle hebt over de gedragingen van iemand anders

zelfvertrouwen

Hoe krijg ik zelfvertrouwen?

Laten we voorop stellen dat zelfvertrouwen iets is wat je leert en creeert, of wat afgebouwd wordt aan de hand van welke ervaringen jij hebt in je leven. Misschien word je wel met zelfvertrouwen geboren, maar in deze wereld word er ook zat aan gedaan, omdat zelfvertrouwen af te bouwen. De vraag word dan ook hoe krijg ik zelfvertrouwen?

Tips om zelfvertrouwen te creeeren en assertiviteits oefeningen

In bijna al m’n cursussen gebruik ik omdenken, om echte veranderingen teweeg te brengen. Het is een beetje het zelfde als NLP, maar dan wat dynamischer. Zoals communiceren met de bron waar de gedachten vandaan komen en beelden en woorden terug geven aan het onderbewuste is niet iets wat je bij NLP ziet. Desalniettemin is NLP een hele waardevolle tool en omdenken is nagenoeg gelijk daaraan.

Bedenk eens de aspecten en de situaties waar jij je onzeker in voelt en schrijf die op. Schrijf er een aantal op die je nu het meeste bezig houden. Heb je ze opgeschreven? Ok, als het goed is zitten er achter situaties en aspecten waar jij je zekerder over wilt voelen, overtuigingen achter. Probeer te achterhalen welke overtuigingen en gedachten daarachter zitten.

Bijvoorbeeld: Ik voel me onzeker in sociale situaties, beeld: Ik ben gepest op school door een bepaald iemand, die tegen mij zei, dat ik dom was. Het kan dan zijn, dat je de overtuiging hebt:

  1. Ik ben dom of niet slim genoeg.
  2. Ik voel me onveilig in sociale situaties.

Nu hebben we het beeld en twee overtuigingen die we gaan veranderen.

Schrijf bij alle overtuigingen, 3 nieuwe overtuigingen op die de eerste overtuiging ontkrachten. Je mag er meer verzinnen als je dat lukt! Bijvoorbeeld:

  1. Ik ben slim en andere mensen vinden dat ook
  2. Ik ben intelligent en andere mensen vinden dat ook
  3. Ik ben slim genoeg en andere mensen vinden dat ook.

Elke keer als je oude overtuiging op komt zetten, herhaal dan de nieuwe overtuigingen tegen jezelf. Het beeld van het vroegere pestgedrag blijft nu dan over. Je kan beelden veranderen door de trigger, in dit geval de pester, weg te nemen. Zodat de paniek weg kan. Dit doen we aan de hand van een andere verhaallijn geven aan de trigger. Je zou bijvoorbeeld de pester kunnen voorstellen, als een ongelukkig iemand, die geslagen word door zijn vader en zelf gekleineerd word. Dit roept compassie op en haal je de emotionele lading weg van de trigger.

Als je het verhaal verzonnen hebt, mag jij je voor gaan stellen in beelden hoe de situatie word. Dan op een manier die voor jou prettig is met de nieuwe verhaallijn die je net verzonnen hebt. Sluit de situatie altijd positief af, zodat je met een goed gevoel eindigt.

Daarna is het herhalen en herhalen, totdat je onderbewuste het voor waar aan gaat zien. Oefening baart kunst. Succes!

zelfverzekerde houding

Houding veranderen

Emoties veranderen doe je aan de hand van beweging, maar ook je lichaamshouding. Als je iemand aanspreekt, omdat diegene je grens is overgegaan, maar je denkt het niet te kunnen. Hoe is je lichaamshouding dan? Waarschijnlijk je hoofd iets omlaag, schouders naar beneden en een wat vooruitgebogen rug. Jouw brein krijgt dan een signaal, dat dit niet een assertieve houding is en oude overtuigingen krijgen dan de overhand. Die oude overtuigingen zitten gekoppeld aan oude emoties, die ervoor zorgen dat jij je niet zelfverzekerd en gelukkig voelt.

Het beste wat je dan ook kan doen, is tijdens het lopen op je houding letten. Hoe loop jij als je zelfverzekerd bent? Ik heb het dan niet over arrogantie, maar een rustig zelfverzekerde loophouding. En hoe is je houding in andere situaties? Bijvoorbeeld als je in een vergadering zit, of als je voor de eerste keer iemand ontmoet en hoe is je houding als je moet spreken in het openbaar?

Oefening: Ga voor jezelf de situaties in kaart brengen, waar jij je het meest in bevind en ga nadenken, hoe jij je houding in die situaties wilt veranderen. Op het moment dat je die zelfverzekerde houding oefent, voel je het zelfvertrouwen al in je lichaam. Het brein en het lichaam herkennen deze houding als jouw natuurlijke staat van Zijn. Soms kan er ook wat weerstand zijn, omdat je geest het nog niet aanneemt, als iets wat authentiek bij je past. Dit betekend dat je het nog wat meer moet trainen en het je eigen mag maken.

Jezelf en je omgeving verzorgen

Een goeie scheerbeurt, jezelf in een nieuwe outfit hijsen, of je huis grondig schoonmaken kan een ontzettende boost geven aan je zelfvertrouwen. Waarom eigenlijk? Alles wat je ten positieve doet voor jezelf, is voor de geest een bevestiging dat je van je zelf houd en waardeert. Die beloond jou dan met een boost zelfvertrouwen

Wees aardig en vrijgevig

Personen die zelfverzekerd zijn en in balans zijn vaak aardig en vrijgevig voor andere mensen. Ze hebben geen verborgen onzekerheden meer, die vaak negative karaktertrekken met zich mee brengen.

Ook hebben ze goed door dat door aardig te zijn, ze een positieve beweging in werking zetten, waar zijzelf en anderen van profiteren. Wie zit er echt te wachten op negatieve personen? Daarom door aardig te zijn, krijg je veel positiviteit terug van mensen en dat zet zich om in zelfvetrouwen. Dit wil overigens niet zeggen, dat je tegen iedereen aardig kan zijn. Je zal altijd confronteerd worden met negatieve mensen en daar mag je op jouw beurt assertief tegen zijn. Het is alleen belangrijk om te begrijpen, dat je intentie en mindset op ‘’aardig en vrijgevig’’ staat.

Vrijgevigheid is een heerlijke karkatertrek. Geef eens een glimlach, je tijd, een luisterend oor, of wat geld en spullen aan de mensen die het nodig hebben. Door dit te doen zal jij je een beter mens voelen en zal jij een meer zelfverzekerd gevoel krijgen. Laat eens binnen komen, wat je van de mensen terug krijgt, nadat je wat geeft. Het voelt heerlijk!

prestatie gericht

Kijk naar wat je al bereikt hebt

Ga eens terug in de tijd en kijk eens wat je al bereikt hebt. Soms als we in een negatieve gedachten cirkel zitten en daar moeilijk uit komen. Dan is het tijd om terug te kijken wat we al bereikt hebben. Schrijf het voor jezelf op of ga lekker op bed liggen met een rustige en inspirerende muziek op en ga eens terug denken in de tijd. Wat heb je allemaal bereikt? Wie heb je in je leven geholpen? Welke uitdagingen ben je aangegaan? Waar heb je zo hard voor gewerkt? Voel je de boost zelfvertrouwen?

Kijken naar de aspecten in je leven waar je al goed in bent

Deze techniek voor zelfvertrouwen is ongeveer het zelfde als de techniek die hierboven beschreven staat. Maak eens een lijst voor jezelf en schrijf je prestaties, je positieve karkatertrekken, jouw talenten op en kijk daar dagelijks naar en voel het zelfverzekerde gevoel groeien.

Stel doelen om meer zelfverzekerd te worden.

Door persoonlijke doelen te stellen, groei je als persoon. De groei die je ervaart als persoon is eigenlijk jouw levenselixer, die het leven zo aangenaam maakt. Zonder groei is er geen geluk. Elke keer als jij een persoonlijk doel bereikt, dan voel je een boost aan zelfvertrouwen tot je komen. Het maakt niet uit hoe klein of hoe groot je doelen zijn. Iedereen leeft vanuit zijn eigen perspectief en creert daar vanuit zijn eigen doelen. Het belangrijkste is; zolang jij ze maar haalt!

Ga meer met assertieve en zelfverzekerde mensen om

Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. Het is een bekend nederlands spreekwoord en vast zullen er in andere landen, ook een spreekwoord hierover bestaan. Hoe meer je met zelfverzekerde en assertieve mensen omgaat, hoe sneller je de houding van assertiviteit in je opneemt. Daarnaast kan je vragen stellen, over hun visie van zelfverzekerheid.

in balans komen

Leren in balans te raken.

Zeker, zelfbewust, assertief en gedecideerd word je niet zomaar. Zeker in situaties waar je gedecideerd moet optreden, is kalmte en innerlijke rust een vereiste. Zeker als jij je assertiviteit nodig hebt om iets gedaan te krijgen bij een ander. Voor de mensen die in balans zijn, hebben vaak een traject afgelegd van persoonlijke ontwikkeling. Die persoonlijke ontwikkeling zorgt ervoor dat je in balans raakt. Maar hoe raak je dan in balans?

Het draaid uiteindelijk maar om één ding. En dat is keuzes maken. Als je een aangenaan leven wilt leiden, moet je keuzes maken. Een stoiecijns gezegde illustreerd dit gegeven erg goed. ‘’Simple choices, hard life. Difficult choices, easy life’’. Niet dat ik persee wil zeggen, dat je alleen maar moeilijke keuzes moet maken, maar ik denk dat veel mensen de keus maken om vaak de makkelijkste weg te kiezen. Die makkelijke keuzes leiden vaak wel tot een minder aangenaam leven. Dus ga de keuzes aan, waarvan je weet dat ze jou gaan helpen.

Bedenk eens welke keuzes je kan maken, zodat je lijf en je psyche meer in balans komt. Schrijf ze allemaal op en ga ze afstrepen. Sporten, mediteren, confrontatie aangaan, cursus volgen, huis bijhouden. Maar maak ook keuzes met betrekking tot je psyche. Welke gedachtens wil ik nog hebben. Welke laat ik toe en welke wil ik veranderen? En wat voor een intentie wil je uitzetten in verschillende aspecten van je leven en in verschillende situaties? Wat voor mindset wil ik hebben? Wat voor persoon wil ik worden?

Maak het duidelijk voor jezelf door het op te schrijven en maak de juiste keuzes. Vind je dit moeilijk om te doen, lees dan nog eens door deze assertiviteits training heen of bekijk de andere gratis cursussen, waar je ook methodes vind om meer in balans te komen. Dit kost wat tijd, maar het is echt mogelijk, dus ga ervoor!

in je kracht staan

Leren in je kracht te gaan staan

Nu zijn al deze methodes, technieken en oefeningen om assertiviteit te trainen een katalisator om in je kracht te gaan staan. Toch is één ding in het bijzonder belangrijk om in je kracht te komen. Dat is ‘’omarm je uniek zijn’’. Voor veel mensen die niet in hun kracht staan, zie je het zelfde gedrag en overtuigingen die hier aan ten grondslag liggen. Helaas, maar vaak trekken ze zich veel aan wat andere mensen van hun denken. Ze hebben het idee dat ze niet goed genoeg zijn en daarmee zoeken ze bewust of onbewust bevestiging bij andere mensen.

Hoe kan je in je kracht staan als jij je uniekheid, je rariteiten, en je karaktertrekken laat goedkeuren door anderen? Ga van je mooie en de ‘’lelijke’’ stukken van jezelf houden. Je bent er waarschijnlijk al achter gekomen; Ik ben van het schrijven. Dus pak pen en papier en schrijf de deze uniekheden van jezelf op en plak ‘’ik houd’’ ervoor. Schrijf het op je spiegel, bedenk deze zinnetjes in je hoofd tijdens het werk en zet reminders op je telefoon met deze zinnetjes. Doe het met een lach en grap om jezelf. Dan krijg je er nog plezier in ook.

Als je dit oefent en eenmaal onder de knie hebt en jij jezelf totaal accepteerd, wie kan jou dan nog uit je kracht halen. Niemand! Zodra je in je kracht staat, kan je op een zelfbewuste, gedecideerde en rustige manier vertellen wat jou grenzen zijn. Met andere worden: assertief zijn.

Met al deze tips en methodes om assertief zijn, zijn we aan het einde gekomen van de gratis cursus assertiviteit training. Ik hoop van harte dat je er veel aan hebt en als je vragen hebt mag je een reactie geven. Delen van deze gratis cursus word op prijs gesteld!

Wees gezond,

Edwin