hoe word je gelukkig met jezelf

Zit het voor je gevoel vaak tegen? Zou je meer uit jezelf willen halen, maar lukt het niet?
Ben je vaak neerslachtig of denk je constant aan alles wat fout kan gaan of fout is gegaan? Denk je dat er iets mis is met jezelf en daarom niet gelukkig kan worden?

Ik voel met je mee. Niemand hoord in ongeluk te leven. Waarschijnlijk zou je effectieve tools willen hebben om dat ongeluk met jezelf uit je leven te bannen. Goed zo! Dan zit je op de juiste plek.

Ik neem je mee het artikel in en als je oefent

wat ik hierin schrijf, dan vraag je niet meer; Hoe word je gelukkig met jezelf, maar ben je gelukkig!

Hoe word je ongelukkig met jezelf?

Nu is dat voor iedereen wel anders, maar ter gelijke tijd zijn er veel overeenkomsten. Dit zijn de 6 belangrijkste factoren van hoe word je ongelukkig met jezelf:

  • Weinig eigenwaarde
  • Overdenken en overpeinzen
  • In je hoofd zitten in plaats van je hart
  • Zorgen maken over het verleden
  • Zorgen maken over de toekomst
  • Het niet goed verwerkt hebben van oude emoties
  • Te weinig zelf-liefde en zelfvertrouwen

Als je die 7 punten naleest, is het helemaal niet zo gek dat jij je vaak zo ongelukkig voelt. Als veel van deze punten aanwezig zijn in je leveb is simpelweg onmogelijk.

Maar goed daar ben je niet voor naar deze website gekomen. We gaan er wat aan doen. Kom mee!…

te veel nadenken maakt je ongelukkig

Te veel denken maakt je ongelukkig

Maar hoe kun je te veel denken, oplossen? Wat nou als ik je zeg dat er één medicijn is, of één emotie die al deze factoren kan opruimen in jouw systeem. Weet je welke emotie dat is? Dankbaarheid!

Maar hoe kom je in een staat van dankbaarheid? Laten we eerst eens, de 4 wetten van dankbaarheid opschrijven, zodat je begrijpt hoe dankbaarheid, ongelukkigheid met jezelf kan oplossen.

De 4 wetten van dankbaarheid

  1. Als je in een staat van dankbaarheid bent, dan trek je meer positieve situaties aan om dankbaar voor te zijn.
  2. Ongeluk kan niet bestaan, als er dankbaarheid in je leven is
  3. Gelukkig zijn maakt je niet altijd dankbaar, maar als je dankbaar bent, ben je altijd gelukkig
  4. Dankbaarheid, laat alle negatieve emoties oplossen

Hoe ontwikkel je dankbaarheid?

Met deze 4 punten:

  • Dankbaarheidsboekje
  • Ochtend en avond dankbaarheid ritueel
  • Geef iets van waarde weg
  • Gedachten herwaarderen

Dankbaarheidsboekje maken

Dankbaarheid, naast liefde heeft als enige emotie, het voordeel alle andere negatieve emoties op te lossen. Dit is niet zomaar gebrabbel of metafysisch gelul. Het is onmogelijk als je vervuld bent van dankbaarheid, om die andere negativiteit te voelen. Daarom is het goed elke ochtend als je wakker word, alvast dankbaar te zijn voor de vele dingen die je al hebt in je leven.

Of al de dingen die jij wilt hebben in je leven! Schrijf die in het dankbaarheids boekje en wees er alvast dankbaar voor. Zoals beschreven in één van de wetten van dankbaarheid. ‘’Als je in een staat van dankbaarheid bent, trek je situaties aan, om dankbaar voor te zijn’’

Als je s’avonds lekker vroeg onder de wol wilt gaan, pak daavoor dan even je dankbaarheidsboekje en schrijf op waarvoor je dankbaar bent. Als je echt ongelukkig bent met jezelf is dit vaak nog erg lastig. Waarvoor zou ik dankbaar moeten zijn, denk je misschien?

Zelfs de kleinste situaties tellen mee. Ook die zijn het waard om op te schrijven. Bijv als je depressief bent. Dan kan sóchtends je sokken die je aantrekt een prestatie op zich zijn. En dit is zonder overdrijven.

Schrijf dat op! Op deze manier kan je gaan kennismaken wat de emotie dankbaarheid voor je kan doen. Deze emotie zijn we nu in beweging aan het brengen, zodat je de negativiteit kan loslaten. Tot zover het dankbaarheidsboekje.

Het Dankbaarheids Ritueel

Je mag s’ochtends en/of s’avonds aan de mensen, situaties, spullen, etc denken die jou dankbaar maken. Ook hier geldt. Hier zijn geen gekke voorbeelden! Alles kan en mag, zolang jij er een dankbaar gevoel van krijgt. Doe dit 10 minuten per dag. De tijd voor deze oefening mag je ook zelf indelen. Luister daarbij naar je gevoel, maar doe het wel elke dag!

dankbaarheid

Geef iets van waarde weg

Huh, wat Edwin? Hoe moet ik daar dankbaar van worden? Ik ben meestal dankbaar als ik wat krijg, hoor ik je denken. Dat is ook heel mooi dat je dankbaar bent, als je wat krijgt. En toch zit de echte dankbaarheid in het geven.

Denk er maar eens over na. Heb je wel eens iemand wat gegeven, waarvan je wist dat die gene het echt nodig had? En dat nadat je de reactie van dankbaarheid van die persoon jou een vervuld gevoel gaf? Of met een ander woord; je voelde je dankbaar. Je voelde je dankbaar dat jij die gene iets moois kon geven en dat je wat heb kunnen betekenen in hun leven. Dat is de schoonheid van dankbaarheid.

Overigens hoeven dit niet speciaal materiele spullen te zijn. Een glimlach, een luisterend oor, boodschappen voor de buren in nood, een lift geven, of noem maar op. Hoe voel jij je als je zoiets doet? Dankbaar toch? Zo wordt geven, ontvangen en maak je de wereld ook nog een stukje mooier…

Gedachten herwaarderen.

Deze techniek komt uit de neuropsychologie. We hebben heel veel overtuigingen bij ons, die ons niet dienen en vaak ook nog eens niet de waarheid zijn. Stel je voor: Je zit in een vergadering. Jij bent aan het praten en je probeert een bepaald punt te maken. Je collega’s horen je aan, maar de een zit op zijn telefoon te kijken, de andere die gaapt en een aantal zitten wel op te letten en geven jou feedback.

In je hoofd gaat het dan: Potverdikkie, Robert zit alweer op zijn telefoon te kijken, dat doet hij nou altijd als ik aan het spreken ben. En Christie zit mooi te gapen als ik m’n punt aan het maken ben. Het lijkt wel of ze nooit naar mijn punten wilt luisteren in de vergadering.

Je kan deze gedachten of overtuigingen gaan herwaarderen en er een ander verhaaltje van maken. Je kan bijvooorbeeld in Christie haar situatie zeggen: Christie heeft net een kind gekregen en zijn vrouw is ook nog ziek. Zij moet vaak alles alleen doen. Ik kan me wel voorstellen dat ze zo moe is en ben eigenlijk wel dankbaar, dat ze er toch is om mij aan te horen in deze vergadering

Herhaal het zelfde nieuwe verhaal over mensen in bepaalde situaties of soms nog beter over jezelf! Want als je goed hebt opgelet is de echte overtuiging: Ik voel me niet gezien. Wil je je overtuigingen veranderen, kijk dan even naar dit onderdeel van een cursus die ik heb geschreven. Daar staat beschreven hoe je gedachten en overtuigingen kan omdenken naar iets positiefs.

Wil je een verdiepings cursus volgen, om dankbaarheid in haar volledigheid te ervaren. Maak dan kennis met Patty Jongemaets, die een expert is op dit gebied en hier speciaal een curus voor heeft geschreven. Wil je hier meer over weten?

 

Ja graag, Ik wil leren dankbaarheid te ontwikkelen, om weer gelukkig te zijn met mezelf.

 

hoe krijg ik meer zelf-liefde

Hoe krijg ik meer zelf-liefde? Of hoe word je gelukkig met jezelf

Met zelf-liefde draait het eigenlijk vooral om één ascpect die jou je eigen liefde terug gaat geven: Keuzes! Waarom keuzes? Omdat je met de juiste keuzes aktie kan creeren, waarvan je zelf-liefde krijgt. Denk er maar eens over na. Bijv als je huis al een week niet is schoon gemaakt, dan geeft dat een gevoel, dat je iets niet helemaal goed heb gedaan. Of het sporten, waarvan je tegen jezelf zei, dat je dat nog moest doen en nog steeds niet gedaan hebt.

Dit zijn allemaal acties die jouw zelf-liefde ondermeinen. Dit komt, omdat je bewust of onderbewust jezelf straft dat je niet de juiste keuzes heb gemaakt van jezelf. Logischerwijs voelen we ook minder zelf-liefde als we onszelf straffen.

Dus het beste wat we kunnen doen is keuzes maken die voor jezelf goed zijn en vaak zijn keuzes pas echt goed, als we in onze keus, ook andere mensen daarmee positief beinvloeden.

Oefening:

Maak elke dag minimaal 1 keuze andere ten gunste van jezelf. Als het goed gaat voer dit aantal dan op. Wat voor gevoel geeft het je, toch die sportschool in te gaan. Voelt lekker toch? Wil je meer dat positieve gevoel ervaren? Maak dan steeds meer goede keuzes voor jezelf, zodat je zelf-respect en zelf-liefde gaan groeien.

innerlijke criticus

Afrekenen met de innerlijke criticus

De innerlijke criticus is vaak gemeen, streng en destrcuctief voor je. Hij of Zij vind van alles van je, waardoor je zelf-respect en zelf-liefde achteruit gaat.

Hoe onstaat een innerlijke criticus?

Als kind en soms ook nog later, zie je bepaalde personen als een autoriteit, omdat je er van uit gaat dat ze het beter weten. Dit kan er voor zorgen dat ze hun mening ventileren meer iets over hun eigen onkunde zegt, dan over jou als kind. Maar, omdat jij ze hoog in het vaandel hebt staan, neem je het voor waar aan.

Vaak heb je meerdere personen die gemene of onware woorden tegen jou hebben gezegt. Zo heb je allerlei overtuigingen mee gekregen, die je op de dag van vandaag nog steeds bezit.

De woorden die ze toen tegen je zeiden en vooral de manier waarop! Zorgen ervoor dat die woorden en de energie, waarmee het gezegt werd, nog steeds bestaan in jou geest.

Dit is de innerlijke criticus die je regelmatig in je hoofd hoort.

Hoe bestrijd je de innerlijke criticus?

Door er niet mee te gaan strijden? Tenminste niet op de manier zoals je misschien denkt. We gaan een innerlijk criticus niet uitdagen of wat dan ook. We gaan de innerlijke criticus opnieuw opvoeden.

Dat betekend dat je met haar of hem kan praten. Als de innerlijke criticus zegt: Dat kan jij toch helemaal niet? Vraag dan waarom en begin een gesprek met hem of haar. Jij kan op jou beurt zeggen, waarom zou ik dat niet kunnen? Misschien laat de innerlijke criticus je wel beelden of gedachten zien. Zeg tegen de innerlijke criticus dat het niet meer die tijd is. Je mag dat doen met woorden en beelden die dit bevestigen.

Oefening: De eerste volgende keer dat de innerlijke criticus zijn waarheid gaat vertellen, ga dan met hem in gesprek en geef hem jou beelden of woorden, waarvan het tegendeel waar is. Doe dit eens een maand. Is best een opgave, maar als je zolang met een criticus loopt, dan duurt het opvoeden ook wel even. Let op: Soms kan één simpel woord of beeld al verlichting brengen.

De andere manier om de innerlijke criticus stil te krijgen si wederom de juiste keuzes maken. Je kan veel doen met het heropvoeden van je innerlijke criticus, maar het is wel belangrijk dit ook echt te bevestigen in de echte wereld. Dus ga naar de sportschool, ga je huis opruimen, ga die confrontatie aan. Let maar op, met deze tools kan je het!

Dit zijn de twee belangrijkste tips voor zelf-liefde te ontwikkelen. Wil je toch een verdiepingscursus volgen over zelf-liefde? Maak dan kennis met Jasmijn Couwenberg. Jasmijn is een expert op dit gebied en wil jou graag laten ervaren hoe je zelf-iefde ontwikkeld, zodat je weer gelukkig word met jezelf. Wil je meer weten over haar verdiepingscursus: Hou van Jezelf? Klik dan op de link hieronder

 

Ja, graag. Ik zou willen leren hoe ik weer kan houden van mezelf en daardoor weer gelukkig worden met mezelf

 

eigenliefde, hart

In je hoofd zitten in plaats van je hart

Hoe kom je vanuit je hoofd in je hart? Als allereerste moet je weten dat je meer in je hoofd zit dan je hart. Een goede duimregel is: Het hoofd overpeinst, analyseerd, oordeelt en is rationeel. Sommige mensen, waaronder ik ook vroeger, voelen hun eigen lichaam niet. Het enigste waar ze hun lichaam ervaren is bij hun hoofd. Daar gaat alle energie heen! Het hart daarin tegen is liefdevol, compassioneel, geen ordeel en innerlijke vrede.

Hoe kom je in je hart?

Één aspect is weer keuzes maken. Bij elke keuze die je maakt, wat zou liefde doen? Zou liefde die euro aan de zwerver geven? Zou liefde naar de sprotschool gaan? Zou liefde naar die tante gaan die je al zo lang niet heb gezien? Hoe meer je van dat soort keuzes maakt, hoe meer energie er naar je hart centrum gaat. Op deze manier ontwikkel jij je hart en de liefde voor jezelf en andere. Automatisch ga je dan meer uit je hoofd. Onthoud wel, maak geen keuzes die ten koste gaan van je zelf-liefde. Zelf-liefde is ook liefde.

Oefening:

Ga maar eens 3 keuzes maken met de vraag: wat zou liefde doen. Hoe voelt dit voor je? Heb je het idee dat jij je completer en liefdevoller voelde?

Andere manieren om dicht in je hart te komen:

  • Draai muziek waarbij jij liefde voelt
  • Doe een activiteit waarbij je liefde voelt
  • Hartmeditatie
  • Geef wat van waarde weg
  • Help bekende of onbekende mensen

Hierbij een meditatie door HeartMath, om je hart en hoofd te synchroniceren. Het is een hele simpele meditatie. Ze hebben deze wetenschappelijke methode bij HeartMath ontwikkeld. In deze wetenschappelijke instelling hebben ze heel veel nieuwe kennis opgedaan. Wist jij bijvoorbeeld dat het hart 5000 keer zoveel electro-magnetische straling heeft als de hersens? Dat er een meters lang veld om jou heen is, wat gemaakt wordt door jou hart! Best gaaf toch!? Maar ook zegt dat iets hoe groots jou hart is. Vandaar dat ik een hele simpele oefening van HeartMath hier ga plaatsen, zodat je meer in contact komt met je hart

Zorgen maken over het verleden en toekomst

Het is een heel groot fenomeen bij mensen die ongelukkig zijn met zichzelf. Het constant piekeren, overpeinzen en het herkauwen van gedachten. Vaak heb je dat zelf geen eens door. De eerste uitdaging is dan ook: Heb je door dat je je eigen gedachten loopt te herkauwen. Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat het geen zin heeft, omdat te doen. Waar jij meer in geinteresseerd ben denk ik: Hoe kom ik van mijn gedachten af? Of beter gezegd. Hoe krijg ik meer stilte in mn hoofd, want van gedachten kom je nooit af. Het aantal gedachten kan wel flink afnemen, als jij de juiste maatregelen treft.

Oefening 1

Koop een schriftje en schrijf daar al je gedachten in over verleden en toekomst. Doe dit zo vaak als je wilt. Probeer zeker in het begin elke dag te schrijven, totdat het wat minder word.

Lees eens de gedachtens op en kijk of je daar een zin tegenover kan zetten, die de negatieve gedachte ontkracht. Doe dat met 5 zinnen elke week en de volgende week weer met 5 zinnen.

Schrijf de nieuwe zinnen of gedachten opnieuw op achter elkaar en ga ze onthouden in je hoofd. Pak er één zin uit die erg belangrijk voor je is. Probeer iedere dag deze zin, nieuwe beelden te geven. Fantaseer er maar lekker op los. Hoe wil je dat jou verhaal wordt ingevuld? Waar voel jij je het beste bij? Perfectioneer het verhaal totdat het jou ideale situatie is. Jouw brein weet niet wat het verschil is tussen realiteit en verbeelding. Het gaat hier dus emoties bij creeren, die lijnrechtover staan bij de emoties van jouw negatieve gedachten of overtuiging. Op deze manier gaan deze emoties jouw oude emoties overschrjven, door nieuwe paden in het netwerk van de brein te creeren.

Als je dit gaat trainen, ga je merken dat het steeds beter gaat voelen, tot op een moment dat het je werkelijkheid is geworden of iets wat daar dichtbij zit.

Als je al deze methodieken volgt, hoef jij jezelf niet meer af te vragen. Hoe word je gelukkig met jezelf. Nee, dan ben je gelukkig met jezelf!

Wil je nog meer weten over de verdiepingscursussen van de twee experts op dit gebied Jasmijn Couwenberg en Patty Jongemaets, dan kan je op de blauwe tekst hier beneden klikken. Ben je klaar om weer gelukkig met jezelf te zijn?

 

Ja, ik wil weer volledig gelukkig zijn en ik maak vandaag nog een begin hiermee!

 

Cursus Eigenliefde of Cursus Deugden Yoga

 

 

Het was een eer om voor jullie deze cursus te schrijven. Ik hoop dat je er veel aan hebt en laat even weten in de reacties of het jullie geholpen heeft.

Wees gezond,

Edwin