Hoe kan ik straatvrees overwinnen? Ben je vaak te angstig om naar buiten te gaan? Word je al angstig bij de gedachte dat je boodschappen moet doen? Krijg je soms een paniekaanval als je in drukke menigte staat? Schaam jij je voor wat je overkomen is?

Dan is dit artikel voor jou geschreven en het heet: Hoe kan ik straatvrees overwinnen?

Hoe ontstaat straatvrees of pleinvrees?

Straatvrees wordt ook wel eens pleinvrees of Agorafobie genoemd. Meestal wordt de basis al iets vroeger in iemands jeugd gelegd. Voornamelijk in het huis waar je opgroeit en de omgeving waarin jij toen was. Zoals scholen, familie, vrienden, sportclubs en meer van dit soort openbare gelegenheden.

Vaak zijn er in deze settingen gebeurtenissen die jou een onveilig gevoel gegeven hebben. De ene gebeurtenis is heftiger dan de andere gebeurtenis en toch is het niet perse dat een heftige gebeurtenis en heftigere straatvrees voortbrengt of andersom.

Het gevoel van onveiligheid, zorgt ervoor dat je angstig kan worden en jij je kwetsbaar voelt. Sommige mensen worden gepest en de ander krijgt met mishandeling te maken. Het kan ook zijn dat een ouder opeens een gezin verlaat. Dit soort gebeurtenissen geven zeker in de beginjaren van iemands leven een onveilig gevoel.

Oorzaken Straatvrees

  1. Onveilig gevoel
  2. Een eerdere paniekaanval
  3. Publieke Traumatische gebeurtenissen

Zoals je kunt lezen zijn vooral eerdere gebeurtenissen, die jou een onveilig gevoel hebben gegeven debet aan de tijdelijke stoornis die je nu hebt.

Meestal is het zo, dat door het onveilige gevoel wat je hebt opgebouwd, je in situaties komt met dat gevoel, waardoor een ‘normale’ setting ook als onveilig kan worden ervaren. In de loop der jaren, worden deze emoties en angstgevoelens opgebouwd. Vaak is het dan zo dat de angst en emotie een uitweg zoekt.

Als de angst energie dan een uitweg probeert te zoeken, dan gaat dit meestal gepaard met een paniekaanval. Het is voor psychologen bekend, dat veel mensen die aan straatvrees en pleinvrees lijden, er vaak een paniekaanval aan vooraf gaat. Paniekaanvallen en straatvrees gaat hand in hand. Helaas, maar wel waar!

wat zijn de symptomen van straatvrees

Wat zijn de symptomen van straatvrees?

Sterke angstgevoelens op straat, pleinen, openbare gelegenheden en in menigtes
Leven vaak geïsoleerd afhankelijk van de gradatie van de straatvrees
Bij de gedachten openbare gelegenheden te bezoeken, ervaar je veel angst
Ontwijkingsgedrag, vooral naar openbare gelegenheden, maar ook familie, vrienden en collega’s
Je begrijpt dat je de ‘’stoornis’’ te groot maakt, maar kan er niks aan doen.
Angstig dat andere iets van jouw straatvrees merken.

Straatvrees behandeling

Over het algemeen wordt straatvrees behandeling behandeld door middel van cognitieve gedragstherapie. Ik heb zelf een half jaar dagbehandeling gehad voor angstklachten. Ik had er zelf niet echt baat bij. Mensen zijn te individueel om er goed geholpen mee te zijn en hoewel een groep ook zijn voordelen heeft. Als je mensen met angstklachten bij elkaar zet, is er veel onbewuste angst aanwezig die de therapie beïnvloeden. Je geeft het min of meer over aan elkaar. Zeker als de doelen niet altijd bereikt worden. Het geeft dan een signaal dat niemand van z’n angst kan afkomen. Althans dat was bij onze groep zo en ik gun jou meer.

Tips tegen Straatvrees of Agorafobie:

  • Reduceer je stress
  • Creëer in je hoofd al de ideale situatie
  • Doe binnenhuis al aan beweging
  • Houd je omgeving schoon voor je zelfvertrouwen
  • Geen alcohol of andere verdovende middelen
  • Ga in gesprek met je innerlijk kind

Reduceer stress om je agorafobie niet erger te maken

Vaak bestaat het ervaren van stress uit opgestapelde momenten, die even teveel woorden. Het is dan ook logisch om te denken, dat je geen-activiteiten doet om jezelf rust te geven. Is logisch en in veel gevallen ook waar.

Toch kan het ook andersom zijn. Soms krijgen we stress van de situaties die we ontwijken. Als we iets ontwijken, wordt het meestal alleen maar groter. Juist, als we weten dat we die situatie mogen oplossen en het niet doen. Op deze manier kun je een enorme hoeveelheid stress krijgen.

De ideale situatie om stress te reduceren is een combinatie van beide. Met straatangst is het vaak zo dat we de situatie constant vermijden, omdat de druk van de angst zo heftig is en het niet lukt de straat op te gaan, kun jij jezelf enorm gaan veroordelen, wat weer je stress niveau verhoogd.

Maar om uiteindelijk die stap te maken, moet er genoeg balans, rust en vertrouwen zijn om je straatvrees te overwinnen. Daarom is het beter is met geen-activiteiten te beginnen of met activiteiten die je rust geven.

Eigenlijk maakt het niet eens uit wat je doet, als je maar zeker weet dat het je rust geeft. Ieder persoon is anders en reageert anders op verschillende manieren van stressreductie,. Luister dus goed naar jezelf!

reduceren van stress

Oefeningen om stress te reduceren:

  • Mediteren en Yoga
  • Wandelen in de natuur
  • Affirmaties (bevestigende gedachten)
  • Sport naar eigen voorkeur
  • Films en muziek
  • Diepe ademhalingsoefeningen

Oefen zoveel mogelijk manieren om stress minder te maken. Probeer te voelen dan je steeds rustiger wordt over een bepaalde periode van tijd. Oefen dit een aantal dagen, afhankelijk hoe het voelt voor je en wat voor resultaat je bereikt. Als je voelt dat je wat rustiger bent geworden gaan we verder met het visualiseren van je ideale situatie.

Het oefenen en creëren van je ideale situatie

Oefening: Bedenk en schrijf op welke situatie je wilt veranderen ten opzichte van je straatvrees. Ik zou willen adviseren, dat je de minst erge voor jezelf neemt. Zo kan je sneller het effect ervaren en meer gemotiveerd naar je andere doelen werken.

Als je dit hebt opgeschreven, ga dan de belangrijkste triggers uit die situatie opschrijven, waar jij het meest angstig van word. Zijn het personen of objecten? Geluiden of gedachten? Wat kom je tegen wat jou de stuipen op het lijf jaagt? Schrijf die ook op.

Je mag er daarna één trigger uit halen en die trigger vervangen door iets of iets aan veranderen van de trigger. Bijv een boos persoon kan een blij persoon worden. Voel even aan wat voor jou werkt. Dit doe je puur met je fantasie. Als je een stuk van die trigger verandert, voel je al een shift in jouw emoties? Een prettigere energie? Concentreer je daarop, zodat dat gevoel kan uitbouwen.

Oefen zo veel mogelijk, totdat je één trigger hebt kunnen veranderen. Als de trigger in nauw verband staat met een andere trigger uit je herinnering, ga die dan ook veranderen.

Naast het voorstellingsvermogen wat je hebt om situaties te veranderen, zullen sommige triggers moeilijk weg gaan, omdat er nog iets afgerond moet worden. Dit is met name voor personen zo. Soms moet je een gesprek aan gaan met die persoon, voor dat je het kan veranderen. Alles is toegestaan, woede, haat, booshied, verdriet, jaloezie, noem het maar op..

Toch is het belangrijk dat je positief afsluit met die gene, anders blijf wrok of andere gevoelens zitten in het systeem. In het beste geval voer je op een rustige manier het gesprek met die persoon/trigger. Kijk eens wat het je opleverd. You can do it!.

tips voor stress

Doe aan beweging voordat je het huis uit ga.

Dit is een onzettende belangrijke stap voor mensen met veel angstklachten. Ondanks dat je soms verstijfd staat van angst, mag jij jezelf echt een paar minuten gunnen om wat aan lichte beweging te doen. Of misschien heb je liever wat intensere beweging.

Als je beweegt verander je de fysiologie van je lichaam en geest. Dat wil zeggen dat de gelukshormoontjes je lichaam en geest binnen komen. Ook verlaagt het bekende stresshormoon Cortisol. Het beste is om rustige beweging te beginnen als je niet zeker weet op welke manier je wilt beginnen en bouw je beweging op als je voelt dat je meer nodig hebt.

Als je wat gesport hebt, is het net iets makkelijker om naar buiten te gaan, of andere dingen te doen die met jou pleinvrees of straatvrees te maken hebben.

Houd je omgeving schoon voor extra zelfvertrouwen.

Er werkt niks zo goed voor het zelfvertrouwen als je huis schoonmaken en de rommel opruimen. Je mag daar de energie van de angst die je voelt, daarvoor gebruiken. Boosheid en angst kunnen iemand lamleggen, maar je kan het ook gebruiken en transformeren als je aan het schoon maken bent.

Als je dan eenmaal het doel van schoon maken bereikt hebt, kan dat een wonderlijke helderheid in de geest geven. Het is een actie van doorzettingsvermogen, discipline, waardering voor jezelf en een daad van zelf-liefde, opgevangen door je onderbewuste. Jouw onderbewuste geeft op haar beurt jou een dosis vertrouwen, omdat je hebt laten zien, dat jij jezelf wel waardeert.

Ga op met kleine stapjes hier eens mee aan de slag en kijk wat het oplevert voor jou. Ik denk heel veel!

verslaving

Geen alcohol of verdovende middelen

Als er iets is wat stress en angst versterkt zijn het alcohol en drugs wel. Tuurlijk in het begin werkt het even, maar je zit dagen erna met de ellende. Toch is dit makkelijk gezegd, want dat doe je niet zo ff. Ik ben zelf jaren lang alchohol en drugs verslaafd geweest. Als ik te veel angst of stress had, greep ik naar dit soort middelen. Mocht jij dit ook in je systeem hebben, dan weet je dat dit niet werkt en alleen het gevoel van angst en minderwaardigheid versterkt.

De twee belangrijkste oplossingen voor mij waren:

  1. Jouw leef en omgevings situatie veranderen
  2. Wilskracht

Deze twee elementen zijn essentieel om je ‘’verslaving’’ te overwinnen. Wetenschappers hebben een onderzoek gedaan bij muizen om te testen hoe belangrijk leefomgeving was bij verslavingen. Uit het onderzoek kwam, dat als de leefomgeving ideaal was voor deze muizen, ze het water met cocaine niet dronken. Terwijl in de andere groep muizen, waar de leefomgeving van de muizen niet goed was, wel dronken van het water met cociane. De muisjes waren gewoon tevreden.

Maar hoe doe je je leefomgeving verbeteren, als je veel thuis zit?

Omdat je thuis zit, beginnen we ook thuis. Dat is ook één van de redenen, waarom het belangrijk is, je huis schoon en rommelvrij te hebben. Daarnaast kan je ook hobbies, cursussen, sport en wat al niet meer doen. Ook is het fijn dat je wat meer positievere mensen uitnodigd in je huis, zodat je ook de onderlinge verbondenheid van het met elkaar-zijn ervaard. Probeer voor jezelf zoveel mogelijk manieren te verzinnen die jouw leefomgeving beter maken thuis, zodat je voldoende basis hebt, geen genotsmiddelen meer in te nemen.

Hoe ontwikkel je wilskracht?

Door allereerst je leefomgeving te veranderen. Alleen pure wilskracht, zonder iets in je omgeving te veranderen, raakt uitgeput. Zo kan je uiteindelijk je doelen niet behalen en een kans op een beter leven.

Nu heb ik in het geval met mensen die straatvrees hebben, hierboven uitgelegd, hoe ze hun leefomgeving kunnen verbeteren.

Nu is het belangrijk om wilskracht te trainen. Dit doe je bijvoorbeeld door taken volledig af te maken. Daar kan je al de oefeningen die hierboven zijn beschreven gebruiken om dit te trainen. Met een open aandacht en relaxtheid oefenen je taken altijd af te maken. No short cuts! Voel dadelijk maar eens want een goed gevoel je dit kan geven.

Het andere wat heel belangerijk is het ervaren dat je wilskracht is gegroeid en het positieve gevoel wat daaruit voortkomt. Zo train je je hersens om nieuwe paden aan te maken, die je oude gewoontes overschrijven. Op het moment dat je een stukje nieuwe wilskracht ervaart, is er een stukje oude gewoonte verdwenen.

Zet een intentie uit voordat je aan een taak begint. Spreek uit wat je wilt bereiken en wat het je gaat opleveren. Als je vanuit een hoger doel een taak wilt volbrengen, krijg je extra wilskracht en energie.

Als je deze stappen oefent, ben je op de goede weg voldoende wilskracht te kweken, die je van verslavingen afhelpt. Hoe minder verslavingen, hoe meer zelfwaardering en zelf-vertrouwen je krijgt om je agorafobie te overwinnen,

innerlijk kind helen

In gesprek gaan met je innerlijk kind

Dit is best een lastig concept om toe te passen. Eerst wil je weten wat een innerlijk kind is in jezelf. Je zou het moeten gaan herkennen, voordat je ermee in gesprek kan gaan. Een innerlijk kind kun je herkennen aan de eigenschappen van een kind die zich niet goed voelt.

Wat doet een kind die zich niet goed voelt? Vooral om aandacht vragen. En waarom doet een kind dat? Omdat het zich rot voelt en geholpen wilt worden. Ken je die gedachten die zeuren of die emoties die je weg stopt en altijd maar om aandacht vragen? Alsof er een kind staat te stampvoeten en zegt: ‘’Hey hier ben ik, waarom laat je me nou in de kou staan?’’

En als je niet luisterd, word het gedram en dus de emoties en gedachten steeds sterker. Op een gegeven moment als je het gaat herkennen als jouw innerlijk kind, kom je er ook achter dat het een persoonlijkheid heeft. Jouw persoonlijkheid! Maar als het kind van toen en niet heeft verwerkt wat het heeft mee gemaakt. Het blijft dus leven in je psyche als een psychologische entiteit, totdat je het kind aandacht geeft en verwerkt wat er te verwerken valt. Dan valt het innerlijke kind en jij als de volwassene weer in elkaar.

Nu je weet hoe je het kan herkennen en op het moment dat je het herkend, ga dan een gesprek met hem/haar aan. Hoe zou jij een kind behandelen met bepaalde emoties? Zou je het troosten, leiding geven, zelfvertrouwen geven of bemoedigende woorden toespreken. Voor ieder kind en voor iedere persoon is dat anders.

Jij mag gaan uitzoeken wat het beste is voor jou. Waarom is dat kind zo bang voor de buitenwereld en wat heeft het nodig? Als het kind totaal het vertrouwen kwijt of met andere emoties worstelt, kun je ook beelden aan hem geven, hoe jij het anders wilt gaan doen. Positieve beelden kunnen wonderen doen. Je kunt de combinatie van beelden en gesprek doen, maar voel vooral wat jouw kind nodig heeft.

Als je jouw innerlijk kind(eren) kan helen en de oefeningen doet, dan ben je goed op weg je straatvrees te overwinnen.

Dit was het artikel hoe kan ik straatvrees overwinnen. Als het van waarde voor je was, geef het een share op sociale media of op je website met een link erbij. Het gaat je goed!

Wees gezond,

Edwin