Soms zit je net te wachten op die ene ongewone tip die je gaat verlossen van die heftige migraine of hoofdpijn

En het zou zomaar kunnen zijn dat je die tip tegenkomt hier en jij je leven weer met plezier en gemak oppakt, zonder die kloppende of verkrampte hoofdpijn. Laten we daarvoor gaan vandaag en lees mee in het artikel tips tegen hoofdpijn en migraine

Let’s go!…


Het is belangrijk om te weten dat hoofdpijn of migraine heel veel oorzaken kunnen hebben. Zeker bij migraine is de oorzaak vaak onbekend. Ze weten nog steeds niet goed waar het vandaan komt, waardoor ze mensen met migraine slecht kunnen behandelen. Dat is geen goed nieuws, voor mensen die hieraan lijden…

Maar wat kunnen we wel doen!?

Wat we wel kunnen doen is de factoren uit je leven halen, waarvan we weten dat ze hoofdpijn of migraine kunnen veroorzaken.

Daarnaast kunnen we gaan kijken welke natuurlijke middelen hoofdpijn en migraine werken. Als we de natuurlijke behandelingen uitéénzetten hier, samen met de factoren uit je leven te halen die hoofdpijn veroorzaken, dan zijn we al een goed eind op weg naar het oplossen van jouw hoofdpijn of migraine.


tips tegen hoofdpijn en migraine

1. Drink voldoende water – Soms kan uitdroging van het lichaam en het brein de oorzaak zijn van je hoofdpijn of migraine. Je wilt dus altijd dat je voldoende vocht in je hebt, om dit te voorkomen. Vind je wat er niet echt lekker?

Probeer er eens een schijf citroen of limoen erin te doen met wat mint. Je kan ook bijvoorbeeld van verse gember thee zetten. Gember zit vol met antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen en het smaakt ook nog heerlijk! Ongeveer 1,5-2 liter water of thee is voldoende om goed gehydrateerd te blijven.

 

2. Doe het licht uit -Mocht je nou een migraine aanval hebben. Doe dan het licht uit in de kamer waar je bent. Als je zo’n aanval hebt, dan wil je zo min mogelijk prikkels en licht kan de migraine verergeren. Mocht je nou in slaap vallen? Geen probleem! Want dat is precies tip 3: Neem voldoende slaap.

 

3. Neem voldoende slaap – Je kent het wel, druk met het werk of het gezin of misschien ben je aan het verhuizen en ben je daarbij ook nog ontslagen. Het leven spaart ons zeker niet altijd en we krijgen dan een goed portie stress op ons bord.

Het nadeel van stress is dat we dan juist extra slaap nodig hebben, maar diezelfde stress ons slecht laat inslapen en slapen, waardoor we niet voldoende slaap krijgen.

Op deze manier krijgt jouw brein te veel prikkels binnen die niet goed verwerkt kunnen worden en zich kan vertalen in migraine of hoofdpijn.

Zorg dus dat je voldoende slaap krijgt, zodat de prikkels van de dag verwerkt kunnen worden. Kijk een uur voordat je naar bed gaat geen TV en zet ook je telefoon uit een uur voordat je gaat slapen. Leg je telefoon ook ergens, waar je bed niet is. Wetenschappers komen erachter dat inslapen met een telefoon door de elektrische straling slecht is voor je gezondheid en voor het slapen.

Voordat je naar bed gaat. Ga eens rustig in bed liggen en doe een meditatie naar keuze, of iets anders waar je rustig van word. Het is even wennen, maar belangrijk voor goed, gezond en rustig (in)slapen.

Op deze manier kan je weer een goede nachtrust pakken en kan je weer een streep zetten door één van de oorzaken van hoofdpijn en migraine.

tips tegen migraine

4. Drink geen cafeïne meer – In thee, koffie en energiedrankjes zit een hoop cafeïne in. Cafeïne is een stimulerend stofje wat een verbinding aangaat met de neurotransmitters in je brein. Vaak voel je je meer alert en kan je ochtend klaagzang omslaan in een vrolijk liedje.

Toch kan cafeïne ook angst en stress triggeren, waardoor er meer stresshormonen worden aangemaakt. Ik hoef je denk ik niet te vertellen wat stress met hoofdpijn en migraine kan doen. Dat weet je zelf waarschijnlijk maar al te goed.

 

Dubbele tip: Soms kan een klein beetje cafeïne juist wel helpen met migraine of hoofdpijn. Dat is even uittesten.

5. Probeer voldoende te bewegen – Vaak als je spanningen en stress hebt verergert dat de hoofdpijn, zeker bij spanningshoofdpijn. Je spieren voelen zwaar en verkrampt aan en verergert de hoofdpijn.

We weten denk ik allemaal wel dat bewegen heel veel spanning en stress wegneemt op mentaal vlak, maar ook op het fysieke gebied kunnen je spieren weer gaan ontspannen als je een rustige en relaxte workout heb gehad.

Yoga is hier bij uitstek voor geschikt en kan je gewoon gratis doen via Youtube filmpjes

 

6. Oefeningen tegen hoofdpijn – Nu kun je ook gewoon oefeningen tegen hoofdpijn doen, zeker als het om spanningshoofdpijn gaat. Hierbij een handige instructievideo van fysiotherapeut Maikel Korbmacher die je een aantal oefeningen gaat voor doen.

 

7. Neem een hoofdmassage – Heb je een leuke vriend of vriendin? Vraag die dan eens of ze een hoofdmassage willen geven. Door de hoofdmassage komt de doorbloeding weer op gang en kunnen de spanningen weer oplossen die vast zaten bij je hoofdspieren. En daarnaast is het natuurlijk erg lekker en ontspannend.

Volgens een Spaanse studie uitgevoerd in 2010 rapporteerde de meeste mensen die een 30-minuten lange hoofdmassage kregen, een verbeterde gemoedstoestand, minder stress en minder hoofdpijn symptomen, al na 24 uur na de hoofdmassage.

tips voor hoofdpijn en migraine8. Vermijd te lang computergebruik – Als je een lange tijd moet focussen kan dit het brein uitputten en geeft het een signaal, genaamd hoofdpijn, dat je even een break moet nemen.

Daarnaast is rondhangen op social media met alle meningen, ruzies, angst en geweld berichten niet de beste plaats voor iemand met heftige hoofdpijnen of migraine.

Ook weten wetenschappers nu dat social media de hersenstructuur veranderd. Deze hersenstructuur en de nieuwe paden die worden gelegd, lijken op die van mensen met verslavingen.

Dit wordt helemaal pijnlijk duidelijk als je een oud topman van Facebook hoort, die zegt dat social media zo is vormgegeven dat het een verslavende werking moet creëren.

Het is dus goed dit geheel te vermijden of je tijd die je hierin steekt sterk te verminderen.

9. Kauw geen kauwgom meer! – Ja deze tip had je niet verwacht he? Maar ook niet onlogisch als je erover nadenkt. Door het continue kauwen van kauwgom raken je kaakspieren overbelast en de spanning die het veroorzaakt trekt door tot aan je hele hoofd.

 

10. Neem goede magnesium supplementen – Als er een natuurlijk supplement voor hoofdpijn en migraine is dan is magnesium wel.

Volgens de American Migraine Foundation zien ze bij hun leden een sterke verbetering van de symptomen van hoofdpijn en migraine na het innemen van goede magnesium supplementen.

Magnesium supplementen worden vooral ingezet bij preventie van hoofdpijnen. Dit is ook logisch als je nagaat dat 90% van de mensen een magnesiumtekort heeft. Alleen het aanvullen van magnesium kan dan ook sterke verbeteringen hebben bij de symptomen die mensen ervaren.

11. Eten en drinken en welke jij moet vermijden – Sowieso is het onverstandig om maaltijden over te slaan volgens het blog van Harvard University.

Wat je zeker moet vermijden is dit:

  1. Alcohol (met name rode wijn)
  2. Chocolade ( ik weet het dames, dat is pijnlijk!)
  3. Voorgezouten vlees en vis
  4. Oude kaas

tips voor migraineBonus tip

Vermijd stress zoveel mogelijk – Misschien kan je wel opmaken uit dit artikel dat veel van de tips, direct of indirect met stress hebben te maken. We weten tegenwoordig allemaal wel wat voor een impact dat kan hebben op onze gezondheid en zeker op hoofdpijnen.

Maar hoe vermijd of verminder je stress eigenlijk om de symptomen van hoofdpijn de baas te zijn?

 

 

  1. Elke keer als je te veel stress of druk ervaart, neem dan een 10-minuten break
  2. Doe elke ochtend Yoga of stretch oefeningen, zodat de spanning van de spieren en geest afneemt.
  3. Na beweging en voor het slapen gaan, probeer 10-20 minuten te mediteren (klik hier voor meditatie-uitleg)
  4. Doe ontspanningstechnieken (klik hier voor ontspanningstechnieken)
  5. Hou een soort dagboek bij en schrijf op wat je dwars zit en schrijf zinnen op wat beter mag gaan.
  6. Probeer iets creatiefs te gaan doen, schilderen, muziek maken, tuinieren, of breien van mijn part. Doe iets wat bij je past en wat je leuk vind.

Dit was het artikel tips tegen hoofdpijn en migraine en ik hoop dat je er weer wat aan gehad hebt. Als dit artikel jou geholpen heeft geef het dan een share op social media of link terug naar mijn artikel op je website. Tot de volgende keer!

Wees gezond,

Edwin