is zelfvertrouwen aangeboren?

‘’Zelfvertrouwen is een psychologisch fenomeen en heeft niets te maken of je er mee bent geboren. Je kan zelfvertrouwen opbouwen, terwijl natuurlijk vertrouwen in jezelf zit’’

Er zullen mensen zijn die dit betwijfelen dat zelfvertrouwen als het ware in je DNA zit. Als dat zo zou zijn, hoe kan het dan dat het kan worden afgebroken?

Wat wel klopt, is dat als een baby op de wereld komt het vertrouwen heeft. Als je zo’n schattig kind in je armen hebt, is het altijd tevreden en content. Tenminste als de baby z’n eten heeft gehad.

Maar over het algemeen hebben baby’s de uitstraling van content zijn en vertrouwen. Toch is vertrouwen iets anders, als zelfvertrouwen en dat wil ik je graag uitleggen in de volgende hoofdstukken.

Daarnaast kun je ook dingen doen om zelfvertrouwen te creëren. Zo, weet je dadelijk niet alleen het hoe en waarom, maar ook wat je eraan kunt doen.

wat is zelfvertrouwen

Wat is zelfvertrouwen?

Zoals, ik net al uitlegde, is zelfvertrouwen en vertrouwen, twee verschillende dingen. Dus wanneer heb je vertrouwen en wanneer spreek je van zelfvertrouwen?

Vertrouwen hebben is een emotie of een gemoedstoestand, waarin je weet dat alles goed is. Dit kan gaan over hele algemene aspecten van het leven. Denk dan aan milieu, klimaat, de baan die je krijgt, of na een burn-out dat je weet dat het weer goed komt.

Vertrouwen is een kwaliteit die iedereen van nature bezit, maar waar we ver vandaan zijn gaan leven, helaas. Vertrouwen is er al, maar wordt meestal door gedachten en oude emoties tegengehouden. We geloven eerder de negatieve gedachtes. Wat zonde is.

Terwijl met zelfvertrouwen, heeft het altijd met de ik-persoon te maken. Bijvoorbeeld: Ik ben goed in tekenen, of ik ben niet goed in tekenen. Het heeft altijd met jou te maken.

Daarom kun je ook zeggen, vertrouwen is er altijd (ondanks dat het vaak ondergesneeuwd wordt) en zelf-vertrouwen is iets wat je kan afbreken of opbouwen.

Als we aan de vraag denken is zelfvertrouwen aangeboren, dan zou dit alleen kunnen zijn als er gelijk een ‘’ik’’ of een identiteit is. We weten inmiddels van baby’s dat ze nog geen ik-gevoel of identiteit hebben.

Voor mij is dan ook de conclusie; zelfvertrouwen is niet aangeboren.

wanneer ontwikkel je zelfvertrouwen?

Wanneer ontwikkel je zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen ontwikkel je op het moment dat jij of de ik-persoon iets doet wat goed voor die ik-persoon is. Vaak heeft het verwerven van zelfvertrouwen te maken met uitdagingen aangaan. Het liefst ook dat je de uitdaging overwint.

En toch hoeft dit ook niet per se zo te zijn. Soms is het aangaan van de uitdaging belangrijker dan de uitdaging overwinnen. De geest krijgt immers het seintje dat je voor de uitdaging bent gegaan en je krijgt dus een plus op je bankrekening van zelfvertrouwen.

Zodra je iets goeds doet, waarvan jezelf weet dat het goed is, krijg je extra zelfvertrouwen

Wat kun je doen als je geen zelfvertrouwen mee gekregen heb?

Het komt heel vaak voor dat in het gezin waar je opgroeit, je weinig zelfvertrouwen hebt meegekregen. Daarnaast kreeg je ook veel kritiek en er was altijd wel wat op je aan te merken.

Het gezin waar je vandaan komt bepaald voor een groot deel, hoeveel zelfvertrouwen je hebt. Ondanks, dat we dit weten is het niet de bedoeling een schuldige aan te wijzen. Je hebt altijd zelf-verantwoordelijkheid om het beste uit je leven te halen.

Maar hoe krijg je nou zelfvertrouwen?

Dit zijn de aspecten waar je op moet letten:

1. Innerlijke criticus
2. Je gedachten
3. Uitdagingen aangaan
4. Je natuur van vertrouwen herontdekken

de innerlijke criticus

De innerlijke criticus

Dit is het stemmetje wat jou altijd omlaag praat. Veel mensen hebben niet eens door dat ze hem hebben. Ze zijn het gewoon als hun eigen gedachten, terwijl in werkelijkheid het een psychologische entiteit is (een vroegere jou), waarmee je in gesprek kan gaan.

Je kunt niet alleen met de vroegere jij in gesprek gaan, maar soms kun je er ook gedachten tegenover zetten. Dat is dan wat we een gesprek met je vroegere jij noemen.

Deze innerlijke criticus is opgebouwd uit de meningen van anderen die jij als autoritair beschouwde. Bijvoorbeeld, ouders, ooms en tantes, leraren, schoolgenoten, vrienden of bazen.

Als je teveel van deze negatieve meningen heb meegekregen, krijg je hun meningen te horen in je hoofd in de vorm van je eigen gedachten.

Het eerste wat dan ook belangrijk is, is het opmerken dat je een innerlijke criticus hebt! Als het je gelukt is om hem of ze te identificeren, kun je in gesprek met hem-zij gaan.

“Hey, vind je echt dat ik niets waard bent? Of is dat het gevoel dat mensen je toen gaven? Het is nu anders toch? Kijk eens naar de dingen die we al bereikt hebben? Maar ik snap waar het vandaan komt, het was ook niet makkelijk voor jou.

Dit is een voorbeeld van een gesprek met mijn innerlijke criticus. Het kan en zal vaak zo zijn dat jij andere gesprekken voert met die van jou. We ervaren nou eenmaal allemaal anders het leven, waardoor de innerlijke criticus andere emoties bij zich heeft.

ga in gesprek met je innerlijke criticus

Ga dus met jouw innerlijke criticus om hoe dat het beste werkt bij jou. Soms moet je iemand streng toespreken, soms moet je er met een knipoog naar kijken. Net als bij echte mensen.

Als je in gesprek blijft gaan, zul je je na een verloop van tijd merken dat je innerlijke criticus steeds rustiger wordt. Het kan zelfs zo zijn dat hij je gaat steunen en heb je dadelijk een topcoach in je hoek staan.

Dus merk de innerlijke criticus op, ga in gesprek met hem of haar en je zult zijn dat het minder wordt en jouw zelfvertrouwen steeds sterker wordt.

Gedachten als wolken voorbij laten gaan

Gedachten als wolken voorbij laten gaan

Net zoals de gedachten die de innerlijke criticus geeft, zijn er nog andere gedachten die je zelfvertrouwen ondermijnen.

Meestal komen deze gedachten uit onverwerkte emoties, die weer aan bepaalde herinneringen vast zitten.

Als deze gedachten je nog steeds tergen, dan kun je haast geen zelfvertrouwen krijgen, want je wordt constant ondermijnt.

De manier om deze stukje oude pijn te helen, of in ieder geval een bijdrage te leveren, is om gedachten als wolken te zien. De oplettende lezer kan nu de conclusie trekken dat ik gedachtes en wie jij bent, als twee verschillende aspecten van je mens-zijn ziet.

Het feit dat we praten over ‘’jouw’’ of ‘’mijn’’ gedachten, wil eigenlijk zeggen dat er ‘’iets’’ kijkt naar de gedachten.

Degene die er naar kijkt, is wie jij werkelijk bent. Het is je ware natuur en deze staat van Zijn heeft bepaalde kwaliteiten.

Zoals:

  • Innerlijke stilte
  • Innerlijke vrede
  • Blijdschap en vreugde
  • Vitaliteit
  • Helend vermogen

En nog veel meer wat je onder de verzamelnaam positiviteit zou kunnen plaatsen. Vertrouwen is een andere kwaliteit die je Zijn heeft. Vandaar ook dat een baby al wordt geboren met vertrouwen. Want het is al vertrouwen, zonder zichzelf daaraan te koppelen.

Maar hoe kunnen we toegang krijgen tot deze dimensie? Dat doe je door de gedachten te laten gaan en niet met ze mee te gaan. Ik weet het, het lijkt altijd alsof ze je een antwoord kunnen bieden.

In negen van de tien gevallen, brengen ze juist problemen.

Ik heb een uitdaging voor je; ga eens een hele dag niet meer mee met je gedachten en kijk wat er gebeurt met je als mens. Je komt nu in de dimensie van het hier en nu, die de kwaliteiten hebben van de eigenschappen hierboven.

Hoewel de opdracht simpel is, is het in praktijk brengen van de oefening moeilijk. Desalniettemin, zou ik je toch willen vragen het te proberen, om het effect te ervaren.

Het zou dan zomaar kunnen zijn, dat je zoektocht naar zelfvertrouwen hierdoor de juiste wending krijgt. Je komt er dan namelijk achter dat je het al bent.

Eckhart Tolle vertelt hier mooi over. Hierbij de video:

Waarom uitdagingen aangaan helpt met zelfvertrouwen opbouwen

Ken je dat gevoel dat je een uitdaging aan moet gaan? En als je die uitdaging aan gaat, los of je als overwinnaar uit de bus komt of niet, dat je zelfvertrouwen groeit?

Maar wat nou als je de gehele uitdaging niet aangaat? Je gaat je al snel minder voelen. Op zich kun je best wel eens een keer een uitdaging overslaan, zonder dat je daar veel last van hebt.

Alleen, wanneer heb je er wel last van? Stel dat je een zelfvertrouwen bankrekening hebt in je systeem. Als jij heel je leven te weinig uitdagingen bent aangegaan, dan sta je op die rekening dus rood.

En je weet het, niemand vindt het fijn om rood te staan. Andersom geldt hetzelfde, Hoe meer aangedane uitdagingen je naar de bank mee neemt, hoe meer geld of ‘’zelfvertrouwen’’ je hebt.

Probeer dus altijd zoveel mogelijk situaties op te zoeken die je moeilijk vindt en die wat opleveren aan het einde van de rit.

Dit is een goede manier om je zelfvertrouwen op te bouwen

Jouw eigen natuur van vertrouwen herontdekken

Jouw eigen natuur van vertrouwen herontdekken

Eigenlijk hebben we het hier al over gehad, maar wil het toch extra benadrukken. Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee verschillende aspecten van vertrouwen.

Voor zelf-vertrouwen is er een identificatie met de ik-persoon nodig en voor natuurlijk vertrouwen eigenlijk de afwezigheid van de ik-persoon.

Ken je die momenten dat je volledig opgaat in een spelletje? Dat je de tijd lijkt te vergeten en je vaak intens geniet van het moment?

Op dat moment is de ik-persoon even afwezig. Je Bent dan gewoon even. Vanuit die staat is er natuurlijk vertrouwen.

Toch is het lastig voor veel westerse mensen (en voor mij) om je los te maken van die ik-persoon, dus is het beste dat we ons concentreren op het vertrouwen die wel met je identiteit te maken heeft.

Vandaar ook de stappen hierboven uitgelegd. Deze zijn gericht op de ik-persoon, behalve de oefening met de gedachten in het hier en nu. Want op deze manier kan het zijn dat je identiteit even oplost.

Daarom is meditatie voor mij de enige manier om even van die ik-persoon los te komen en in je natuurlijk vertrouwen te komen. Het mooie van dit natuurlijke vertrouwen, is dat als je uit de meditatie komt, je er ook zelfvertrouwen van krijgt.

Het natuurlijke vertrouwen sijpelt als het ware door het zelfvertrouwen heen. Het is ook niet gek dat je van meditatie een boost zelfvertrouwen krijgt. Als je bijvoorbeeld last hebt van angsten, depressie of burn-out klachten, dan kun je met meditatieoefeningen er helemaal los van komen.

Uiteraard geeft dit een enorme boost aan je zelfvertrouwen. Want wie kan de toekomst goed inschatten als je daar last van hebt? Nu heb je weer het gevoel dat er toekomstperspectief voor je is weggelegd.

Hierbij een oefening, die ik erg goed vindt:

Dit was het artikel of zelfvertrouwen aangeboren is en een paar unieke methodes om weer zelfvertrouwen op te bouwen. Bekijk ook het artikel over zelfvertrouwen opbouwen na het vreemdgaan

Als je wat aan dit artikel hebt gehad, share het dan even op je social media. Je mag dit artikel ook gebruiken als verwijzing, als je een link terug plaatst naar dit artikel.

Wees gezond,

Edwin