Stress verminderen door Wandelen

Wandelen in de natuur heeft zoveel voordelen voor onze geest en lichaam, dat je het met recht het nieuwe anti-stress medicijn kan noemen

De laatste jaren is er steeds meer onderzoek gedaan hoe je stress kan verminderen door wandelen. En dan met name wandelen in de natuur. De natuur heeft haast een abnormaal gunstige werking voor ons brein en lichaam.

Wat we ook weten, is dat stress misschien wel volksziekte nummer 1 is. Althans de wetenschap lijkt nu die kant op te gaan. Omdat veel van onze kwalen en ziektes uiteindelijk veroorzaakt worden door stress.

Hoe mooi is het dan, om de kans op kwalen en ziektes te reduceren door gewoon een half uur of een uur te gaan wandelen in de natuur?

voordeel van wandelen

Het grootste voordeel van wandelen is om stress te verminderen. Maar dan ben je er nog niet, want er zijn namelijk nog veel meer voordelen. Laten we die eens op een rijtje zetten.

  • Verminderd sterk de negatieve gedachtes (stress)
  • Helpt bij het creëren van positieve gedachtes
  • Je hervind je creativiteit weer
  • Je kan beter probleem oplossen
  • Het kan meehelpen met het verminderen van ADHD, Angststoornissen en Depressie
  • Je hervind je innerlijke rust weer (stress verminderen)
  • Het helpt mee met afvallen
  • Wandelen is goed als je pijn hebt in je onderrug
  • Wandelen in de natuur verbind je weer met jezelf

Waarom wandelen in de natuur de negatieve gedachtes sterk verminderen

Waarom wandelen in de natuur de negatieve gedachtes sterk verminderen

Mensen met veel negatieve gedachtes, vaak door trauma veroorzaakt kunnen veel baat hebben met wandelen in de natuur. In dit onderzoek hebben onderzoekers een groep mensen die angstig en depressief waren 90 minuten laten wandelen in een groene omgeving.

En wat vonden ze? Dat na 90 minuten hun negatieve piekergedachtes sterk waren verminderd en ook dat de activiteit naar de prefrontale cortex verminderd waren. Dit is het gedeelte van de hersenen, die geassocieerd wordt met mentale ziektes.

Als ik naar mijn eigen ervaring kijk met wandelen in de natuur, dan voel ik me na het wandelen, meer verbonden met mezelf. Daarnaast zijn mijn negatieve gedachtes ook steeds minder en komen er blije gedachtes op.

Het kan zijn dat je vol met zware gedachtes loopt voor je wandeling. Daarentegen, als je na je wandeling uit de natuur loopt, heb je vooral blije gedachtes. Alsof je net een frisse douche hebt gehad.

Het is voor iedereen goed, maar met name voor mensen met negatieve en -pieker gedachtes.

Waarom je weer je creativiteit vind met wandelen

Waarom je weer je creativiteit vind met wandelen

In dit onderzoek hebben ze onderzocht wat wandelen met creativiteit en probleemoplossen doet.

Want, hoe minder stress je hebt, hoe creatiever je bent. En het zelfde geldt omgedraaid; Hoe creatiever je bent, hoe minder stress je hebt.

Als je dus met wandelen je creatieve vermogen weer hervindt, dan leidt dat uiteindelijk tot minder stress.

Op deze manier zou je ook meer creatieve hobby’s kunnen oppakken om je emoties beter te reguleren en je stress omlaag te halen.

In ieder geval, wat ze vonden in deze studie was dat de groep na 4 dagen lopen in de natuur, een verbetering van 50% gemeten hadden in probleemoplossing en creativiteit.

Dat is uitzonderlijk hoog. Wat ook alleen maar weer bewijst hoe snel je stress kan verminderen door wandelen.

Waarom wandelen helpt bij ADHD, Angststoornissen en Depressie

Waarom wandelen helpt bij ADHD, Angststoornissen en Depressie

Wat deze stoornissen gemeen hebben, is dat ze een overactiviteit van de hersenen hebben. Een overactiviteit van de hersenen, resulteert altijd in stress.

Het zenuwstelsel reageert hier ook op en zo worden er veel stresshormonen aangemaakt. Die zorgt voor een zware gemoedstoestand en veel negatieve gedachtes.

Zoals we net al hebben ondervonden kan wandelen om stress te verminderen erg goed helpen en dan met name met deze groep mensen.

Onderzoekers hebben een onderzoek gedaan met kinderen die ADHD hebben en ze in groepen, per paar of alleen in de natuur laten wandelen.

Waar kwamen ze achter? Dat vooral de kinderen die alleen of per paar gingen wandelen een groot verschil was met het reduceren van hun ADHD klachten

Voor deze mensen zou het goed zijn minimaal een uur per dag te wandelen en als het kan ‘s avonds ook nog 15 tot 30 minuten voor het slapen gaan.

Met wandelen vind je je innerlijke rust en blijheid weer

Met wandelen vind je je innerlijke rust en blijheid weer

Misschien ken je dat gevoel wel; alles lijkt mis te gaan. De kinderen willen niet luisteren, een groot conflict op het werk, ruzie met de buren en geen tijd hebben voor jezelf.

Het levert allemaal bergen met stress op. Wat ook een nadeel is van stress dat je innerlijke rust, maar vooral ook je blijheid weg gaat.

Als ik zo in de levens van mensen kijk, maar ook naar mensen op straat, dan zie je niet zo heel veel blije gezichten meer. Het lijkt wel of de stress bij de meeste mensen aan de overhand is.

Uiteindelijk willen we allemaal wat meer rust, geluk en blijheid in ons leven. Stress verminderen door te wandelen is een uitstekende keuze om opnieuw dat blije gevoel te krijgen. Net zoals de innerlijke rust.

Als stress er niet zou wezen, zou je automatisch blij zijn in de meeste gevallen. Het is namelijk onze ware natuur. Maar al deze positieve aspecten van ons mens-zijn is ondergesneeuwd door de stress.

Dus, als je weer die positieve aspecten wilt ervaren, dan maak je een belangrijke slag door de stress zoveel mogelijk uit je leven te halen en wandelen is daar een belangrijk onderdeel van.

Waarom wandelen helpt met afvallen

Waarom wandelen helpt met afvallen

Het is geen geheim dat als je te veel calorieën per dag inneemt, dat je daar dikker van wordt. Nu zijn er hier ook wel uitzonderingen op en calorieën zegt ook niet alles.

Maar over het algemeen als je wilt afvallen zullen er wat calorieën vanaf moeten. Het is bewezen dat je met een stevige wandeling, calorieën verbrand.

Bijvoorbeeld: Dat als je 1,6 km wandelde op een tempo van zo’n 3-4 kilometer per uur. Je ongeveer 100 calorieën verbrand.

In vergelijking met hardrenners of joggers die de zelfde afstand lopen, verbranden ze op het zelfde stuk maar 130 calorieën.

Zo kan je al heel wat calorieën gedag zeggen, met een flinke wandeling.

Daarbij, als je het tempo van de wandeling opschroeft, verbrand je alleen maar meer calorieën. Zo is wandelen ook een mooie manier van afvallen.

Maar wat heeft het te maken met stress? Je weet waarschijnlijk wel dat sporten of bewegen gelukshormonen aanmaakt. Er worden endorfines en dopamine aangemaakt, die je dat blije gevoel geven.

Dat niet alleen de stresshormonen, zoals cortisol worden minder met bewegen.

Zo is wandelen niet alleen goed voor afvallen, maar helpt ook nog met jou een blij gevoel te geven en de stress te verminderen.

Wandelen in de natuur verbind je weer met jezelf

Wandelen in de natuur verbind je weer met jezelf

Wanneer je echt met jezelf verbonden bent, dan ervaar je weinig tot geen stress, maar tegenwoordig zijn we zo bezig met technische apparaten, dat we daar meer een verbinding mee hebben dan onszelf.

Wat is verbinding hebben met onszelf dan?

  • Het is het gevoel dat je precies weet wie je bent
  • Dat je een goede en liefdevolle relatie met jezelf hebt
  • Dat je verbonden bent met je hart
  • Dat je vooral de positieve aspecten voelt
  • Maar ook de negatieve aspecten in jezelf accepteert

Dit alles samen is een gevoel van in verbinding staan met jezelf. Maar tegenwoordig willen de marketeers, overheidsinstellingen, reclame bureau’s, Facebook adds, onze telefoons en wat allemaal nog niet meer onze aandacht hebben.

Dit zorgt ervoor dat ons brein op een gegeven moment verslaafd wordt aan al die impulsen en dat we niet meer zonder kunnen. Dan hebben we ook nog eens al die straling van die telefoons en internet en met 5G die eraan komt.

Als we dit alles op ons afkrijgen, hoe kunnen we dan de verbinding weer met onszelf aangaan? Zodat we weer meer de positieve aspecten van ons mens-zijn kunnen beleven.

Wandelen om stress te verminderen is hier bij uitstek de perfecte kandidaat voor. Je bent dan helemaal afgesloten van die technische en ongezonde wereld.

Tijdens het wandelen ben je één met jezelf en de natuur en vliegt de stress van je rug af. Je komt dichter bij jezelf en je gedachtes komen tot rust.

Op het moment dat je dichter bij jezelf bent, ervaar je weinig stress.

Niet alleen ervaar je op dat moment weinig of geen stress. Maar hoe meer je wandelt om stress te verminderen, hoe beter je op stress reageert, als je een paar dagen niet wandelt.

Wandelen heeft op deze manier ook een preventieve werking om stress buiten te houden.

Wandelen heeft op deze manier ook een preventieve werking om stress buiten te houden.

Tja, wat wil je nog meer?

Ik hoop dat dit artikel heeft kunnen bijdragen om je stress wat te verminderen. Als dat zo is, share het dan even op social media of geef een link terug naar dit artikel op je website. Alleen als referentie en geen copy-paste 😉

Wees gezond,

Edwin