zelfvertrouwen hebben na een burnout

“Niets is moeilijker dan zelf vertrouwen opbouwen nadat je wereld in elkaar is gestort. Te gelijke tijd kan het een kans zijn als nooit tevoren”

Wanneer je een burn-out krijgt, lijkt alles in het leven wat zo vanzelfsprekend was, verloren te zijn. In veel gevallen verlies je niet alleen je baan, maar ook vrienden, je gezondheid en je perspectief op het leven.

Alsof dit niet erg genoeg is, vraag jezelf af of je ooit nog wel kunt werken, goed voor je gezin kunt zorgen en uiteindelijk weer een nieuw leven op te bouwen.

Maar na de klap van een burn-out is je zelfvertrouwen zo laag dat je twijfelt of de mooie aspecten van het leven nog voor jouw weg gelegd zijn.

Ik kan je vertellen een burn-out kan ook een cadeautje in vermomming zijn en we gaan er in dit artikel achter komen, of het ook een cadeau voor je kan zijn en hoe je je zelfvertrouwen terug kan winnen.

Hoe verwerk je de emoties die bij een burn-out komen kijken?

Hoe verwerk je de emoties die bij een burn-out komen kijken?

Nadat je een burn-out heb gehad of er nog in zit, is het belangrijk eerst de emoties te verwerken die in je zitten. Met een burn-out komt een hoop verlies bij kijken. Er zijn vaak heftige emoties, zoals boosheid, diep verdriet, laag zelf beeld, depressies en angsten.

Het meeste wat je ziet bij mensen met een burn-out is een groot gevoel van verlies van iets belangrijks, zoals een baan, partner, vrienden of zelfvertrouwen.

Daarom is het goed te bemerken dat je in een rouw proces zit en daar ook zo naar te handelen. Dus, geef het ook de tijd, zodat je zelfvertrouwen weer kan groeien en je alle emoties kan verwerken.

Maar hoe verwerk je eigenlijk die emoties? In princiepe zoals, alles emoties. Je mag ze gaan voelen of ervaren, zodat ze in je systeem weer in balans komen.

Nu zijn hier wel verschillende manieren voor, dus laat ik er een paar uitleggen.

Stel je bent je baan kwijt geraakt en je voelt je onbekwaam en afgewezen. Ga eens zitten op een stoel met een rechte rug en bedenk wanneer de eerste keer was dat je je onbekwaam voelde en afgewezen.

Je geest haalt als vanzelf de eerste herinnering die toepasbaar is voor je naar boven. Op dit moment komt daar de emotie naar voren. Eigenlijk het enige wat je hoeft te doen is de emotie omarmen.

Dus dat je de emotie troost zoals je bij een kind doet. Met begrip, liefde en aandacht. Voor mijn gevoel hou ik de emotie beet bij het buikgedeelte, maar het kan ook zijn dat het bij een ander lichaamsdeel is.

Wat je gaat merken bij het omarmen is dat de emotie rustiger wordt en omdat het rustiger wordt kan het naar buiten. Soms gebeurt dit heftiger dan dat de bedoeling was. Schrik dus niet, je bent volkomen veilig.

Soms duurt het even voordat de emotie zich laat zien, maar vroeg of laat komt het naar buiten en kun je de emotie verwerken en ervaren, die binnenin je zat.

wandelen voor zelfvertrouwen

Een andere manier is mediterend wandelen. Dit is geen zweefteven, maar iets wat echt werkt. Ook hier geld dat als er tijdens een wandeling een emotie omhoog komtdat je die weer kan omarmen.

Wat ook belangrijk isdat je wandelt in de natuur. Onderzoek heeft uitgewezen hoe helend wandelen in de natuur kan zijn voor ons brein en onze emoties.

Kijk in het rond en laat de gedachten voorbij komen als kleine wolkjes. Laat je verwonderen door de schoonheid en de stilte van de natuur.

Na een stuk lopen, merk je dat je gedachten stiller worden en er steeds minder zijn. Hierdoor ga je scherper kijken en word je je meer bewust van de natuur en zijn omgeving.

Daarnaast, merk je ook dat de emoties een stuk rustiger zijn en zelfs oplossen voordat moment. Dit is een teken dat ze aan het helen zijn.

Je kunt deze twee oefeningen gebruiken om onverwerkte emoties op te lossen na een burn-out. Het mooie van emoties oplossen is dat je na de gebruikte technieken, er stukjes van zelfvertrouwen in de plaats komen. Er zat als het ware iets in de weg.

Mooi toch?

Hoe beperkende overtuigingen jouw zelfvertrouwen tegen houd

Hoe beperkende overtuigingen jouw zelfvertrouwen tegen houd

Nu heb je je emoties onderzocht en laten oplossen of geheeld. Bemerk nu of er nog steeds terug kerende gedachten komen. Je zou ook kunnen zeggen welke overtuigingen spelen er nog bij me die me tegen houden zelfvertrouwen op te bouwen?

Welke beperkte overtuigingen houden je zelfvertrouwen tegen? Vind je dat je niet goed genoeg bent? Vind je dat je te weinig kwaliteiten hebt? Of misschien vind je jezelf een slechte werknemer.

Welke overtuiging het ook is, je kunt ze veranderen. Je doet dat ter allereerst door de emoties te laten afvloeien, zodat de overtuigingen minder sterk zijn of helemaal verdwijnen.

Als er nog storende overtuigingen zitten, maak daar eens een lijst van. Nu je de lijst hebt gemaakt, schrijf dan overtuigingen op die het tegenovergestelde zeggen van je oude destructieve overtuigingen.

In ons voorbeeld wordt dat:

1. Ik ben goed genoeg
2. Ik ben iemand met veel kwaliteiten
3. Ik ben een uitstekende werknemer

Misschien valt het je op dat ik begin met “ik ben“. De meeste onbewuste overtuigingen in onze geest zijn gemaakt van “ik ben” ook al komen ze anders op je papier. De “ik ben” zinnen zijn dan ook de krachtigste voor veranderingen teweeg te brengen.

Probeer hierbij ook de juiste visualisaties bij te doen. Visualiseer de situaties bij de nieuwe overtuigingen en je zult zien dat daar meer positieve gevoelens bij komen.

Op deze manier creëer je nieuwe paden in je hersenen met het juiste gevoel, Hoe meer je dit oefent hoe vanzelfsprekender dit wordt. Je bent jezelf nu aan het programmeren naar een leven vol mooie dingen en perspectief.

Gebruik ontspanning om opnieuw zelf vertrouwen te krijgen?

Gebruik ontspanning om opnieuw zelf vertrouwen te krijgen?

Veel mensen vergeten dat er ook een natuurlijke staat van Zijn is, die vrij is van zorgen en stress. Niet alleen dat, maar ook nog alleen maar positieve eigenschappen heeft. En alsof dat nog niet goed genoeg is, het is ook nog wie je werkelijk bent.

Nee dit is weer geen zweefteven. Je kunt het bijvoorbeeld ervaren in een meditatie, een strandwandeling of een activiteit waarin je helemaal ontspannen bent.

Want als we het hebben over zelfvertrouwen opbouwen na een burn-out, zou dat niet het beste zijn als dat op een stabiel fundament zou zijn?

Nu zijn we dat fundament al aan het leggen, maar om al je positieve kwaliteiten naar boven te halen, moet je ze eerst gaan ervaren. De beste manier om je positieve kwaliteiten te ervaren, is vanuit ontspannende activiteiten.

Want vaak ben je nergens zo blij, positief en vol zelfvertrouwen als situaties en activiteiten waar je ontspannen bent toch?

Door het ervaren van jouw karaktereigenschappen ontvang je nieuwe ideeën over wie je nou werkelijk bent. In je burn-out dacht dat je niets waard was, maar nu je met je nichtje of zoontje in een speeltuin de dag van hun leven aan het creëren bent, geef jezelf nieuwe overtuigingen.

Zoals:

1. Ik ben vrolijk
2. Ik ben ontspannen
3. Ik ben verantwoordelijk
4. Er wordt van me
5. Ik ben waardevol

Zo zie je dat nieuwe ontspannende en vreugdevolle situaties en activiteiten nieuwe overtuigingen kunnen geven, die de oude overtuigingen laten oplossen.

Want zo simpel kan het zijn.

Waar ben je goed in en hoe word je er nog beter in?

Waar ben je goed in en hoe word je er nog beter in?

Nu je deze fases hebt gehad, merk je al dat je een eind in de goede richting bent gekomen. Je hebt het meeste van je negatieve emoties af laten vloeien en nieuwe overtuigingen gemaakt. Je merkt dat je zelfvertrouwen aan het groeien is en je ziet weer perspectief voor je leven.

Om dit gevoel van zelfvertrouwen te versterken mag je een lijstje maken, van de dingen waar je goed in bent en van dingen waar je goed in wilt worden en waarvan je weet dat het bij je kwaliteiten past.

Ben je bijv. goed in psychologie, of heb je er aanleg voor. Ga eens een cursus doen. Probeer eens te voelen hoeveel zelfvertrouwen je krijgt als je nog beter deze kwaliteit onder controle krijgt.

Misschien ben je meer een type die fysiek is en is dat na je burn-out er nogal bij ingeschoten. Huur eens een personal trainer, of koop een boek over hoe je nog beter je trainingen kunt doen.

Ga deze uitdaging aan en op het moment dat je je doel haalt, voel het zelfvertrouwen wat je krijgt. Voelt heerlijk toch?

Je zult ook zien dat je zelfvertrouwen die je voor je burn-out had ook weer terug komt, boven op het nieuwe zelfvertrouwen, die je erbij krijgt.

Nu deze fase van zelfvertrouwen opbouwen na een burn-out is afgerond, kunnen we naar de volgende gaan.

Gebruik nieuwe inzichten om anders naar jezelf te kijken

Gebruik nieuwe inzichten om anders naar jezelf te kijken

Het meest belangrijke inzicht na een burn-out of een fase die afgerond is, is inzicht.

Want, inzicht laat je anders kijken naar de situatie en omdat je anders kijkt, ga jezelf ook anders voelen. Dat betekend dat voor de één dezelfde situatie vervelend kan voelen en voor de andere een cadeau in vermomming is.

Ik denk dat je het wel met me eens bent dat in veel moeilijke situaties uit jouw leven, je daar uiteindelijk van gegroeid bent.

Het voelde toendertijd als een klap, maar een geruime tijd later kon je het als een cadeau zien. Wat ik vaak bij mensen zie en ook bij mezelf, is dat als de ene deur dicht gaat, de andere deur open gaat.

Dat valt vaak niet te zien als het gebeurt, maar nu dat je het weet, kun je er alvast op gaan letten en je gaan voorstellen wat voor nieuwe mogelijkheden deze moeilijke situatie met zich meebrengt.

Dit zorgt ervoor dat je niet constant je perspectief op het leven verliest en het gevoel hebt alles te gaan verliezen. In plaats daarvan schakel je gelijk over op een mindset van overvloed. Zo van “Wat wil het leven me allemaal gaan aanbieden na deze moeilijke situatie?”

Dit is een veel gezondere aanpak en manier van denken. Zo kan inzicht niet alleen vertrouwen geven, maar er ook voor zorgen dat er niet zoveel zelfvertrouwen weg gaat in de eerste plaats.

Heb vertrouwen dat het goed komt.

Dit is in princiepe ook een vorm van inzicht. Heb altijd vertrouwen dat het goed komt en hoe meer je jezelf uit situaties knokt en het goed laat komen, hoe meer vertrouwen je in dit inzicht en jezelf krijgt.

Bevestigende overtuigingen die je jezelf kan meegeven zijn:

  1. Ik heb vertrouwen in mezelf
  2. Ik heb vertrouwen in het leven
  3. Ik ben veilig in mezelf
  4. Wat er ook gebeurd, ik zoek een oplossing en het komt goed
  5. Het leven heeft het beste voor met me
  6. Ondanks moeilijke omstandigheden, kom ik er altijd positiever uit

Dit was het artikel hoe meer zelfvertrouwen opbouwen na een burn-out en hoop dat ik je mee heb kunnen geven, hoe je dit doet.

Als het artikel je geholpen heeft, share het dan even op social media of geef een link terug naar dit artikel op je website (geen copy-paste)

Wees gezond,

Edwin